Ustatnia modyfikacja 14 marca 2024 przez Olek
Przednie białe światło rowerowe nabyłem razem z napędem elektrycznym, brakowało teraz jeszcze tylnego światła. Jest ogromny wybór tego typu lam, ale nie znalazłem takiego, aby w 100% mnie zadowolił. Dlatego jak czegoś nie ma to dlaczego takiego czegoś sobie nie zrobić.
Nie tylko chodziło mi jedynie o wykonanie samego konkretnego światła, ale o technologię jego trwałego wykonania. Robiłem wiele różnych elementów elektronicznych, ale zawsze były one użytkowane w sprzyjających warunkach domowych, czyli bez wilgoci i zmiennych temperatur. Przy tym projekcie musiałem się z tymi problemami zmierzyć, aby produkt był trwały i niezawodny mimo korzystania z niego w trudnych warunkach pogodowych. Jako tako opanowałem już wykonanie szczelnych obudów wykonując już Rozdzielnie elektryczną dla roweru. Tutaj jednak dochodzą zewnętrzne optyczne i mechaniczne wyprowadzenia.
Projekt składał się z dwóch niezależnych elementów:
- tylnego światła pozycyjnego, stopu i kierunkowskazów
- pulpitu sterującego (przycisków) umocowanego na kierownicy do jego sterowania
Tylne światło
Do wykonania tylnego światła posłużyły mi trzy moduły matryc (5×5) diod programowalnych (WS2812B) RGB. Czyli 5x5x3=75 punktów świetlnych. Pozwala to uzyskać światło w dowolny kolorze i kształcie, mamy zatem praktyczne nieograniczone możliwości optyczne. Trzeba to tylko jeszcze to odpowiednio opanować i oprogramować. Jako sterownik użyłem modułu ESP32 WeMos LoLin32 Lite 1. Praktycznie jest on mocna nadmiarowy do tego typu zadań, ale mam w planie użyć jego jeszcze do innych celów. M.i. do bezpośredniej komunikacji ze sterownikiem silnika BAFANG , jego kontrolę i monitorowania. Pewne testy z tym związane już poczyniłem, ale jest to temat na tyle obszerny, że będzie z tego oddzielny wpis.
Moduł ten posiada również możliwość komunikacji po WiFi i bluetooth. Co nie omieszkałem wykorzystać, między innymi do zdalnego programowanie OTA (Over The Air Updates) 2. Bardzo to usprawnia tą czynność w szczególności w fazie projektowania i częstej aktualizacjo oprogramowania.
Wracając do samych świateł. Zaprojektowałem i wykonałem-wydrukowałem obudową, w której to osadziłem wspomniane maturce LED. Klosz matryc wykonałem, zalewając ją żywicą transparentną i elastyczną utwardzaną światłem UV. Ta metoda zapewniła skuteczną ochronę LED-ów jak również szczelne zamkniecie obudowy.
Pulpit sterujący, przyciski
Obudowę również zaprojektowałem i wydrukowałem. Oprócz samej obudowy musiałem wykonać płytkę PCB z umieszczonymi podświetlanymi przyciskami i ich odpowiednim połączeniem elektrycznym. Obudowa jest zatrzaskowa. Dla uszczelnienia elektroniki i samych wyjść zewnętrznych przycisków zastosowałem żel izolacyjny, który uszczelnia elementy i połączenia elektryczne jak również zapewnia elastyczne ich działanie jeśli chodzi o przyciski.
Oczywiście idą za modą, nie wystarczyło wykonać zwykłych statycznych świateł. Trzeba było wykonać ich dynamiczną zamianę/animacją i tak.
- Światło pozycyjne czerwone wykonałem jako ruch migoczącej kreski poruszającej się z krawędzi do krawędzi. Metoda ta pozwala również na równomierną pracę wszystkich 75 LED-ów. Włącza się go niebieskim przyciskiem z pulpitu. Włączenie jego jest potwierdzone migającym przyciskiem.
- Światło hamowania czerwone wygląda jak animowany rozbłysk. Efektem tego jest widoczny efekt mocy hamowania, jeżeli hamowanie jest krótkie to siwiało jest mniejsze a jeżeli długie większe zapalające wszystkie 75 punktów. Światło stopu uruchamia się samym hamulcem ręcznym i umieszczonym w nim czujnikiem. Wykorzystywanym również dla potrzeb napędu elektrycznego.
- Światło kierunkowskazów (żółte) uzyskałem jako ruch przesuwanej strzałki w odpowiednim kierunku. Uruchamiane jest z pulpitu kierownic a automatyczne wyłączane po 10 sekundach lub ręcznie po ponownym wciśnięciu przycisku. Zapalanie kierunkowskazu potwierdzone jest miganiem odpowiedniego przyciski na pulpicie.
Demonstracyjne działanie całości przedstawiłem na załączonym filmie.
Całość zostało już przetestowane w naturalnych i deszczowych warunkach. Jak na razie bez problemu, spełnia swoje zadania. Dla całego kompletu brakuje mi jeszcze świateł boczno-przednich jeśli chodzi o kierunkowskazy i ewentualnie dla bezpieczeństwa pozycje. Chociaż to prędzej pasowałby pod światła obrysowe :). Może jak będę miał więcej czasu, wykonam po matrycy na krańcach kierownicy, same matryce już czekają. Tylko pozostaje jeszcze kwestia okablowania, bo się robi gęsto na moim rowerze. :).







