Sprzedaż w sklepie bez sprzedawcy, bez kontaktu (COVID 19), 24 godziny na dobę i siedem dni w tygodniu.

Szukam wspólnika-menadżera, który aktywnie włączy się w poniższy projekt. Chodzi mi głównie o pomoc w sprawach organizacyjnych i marketingowych. Część techniczną i produkcyjną biorę na siebie.

Idea i podstawowe założenia

  • automatyczna (bez obsługi sprzedającego) sprzedaż produktów.
  • wykorzystanie witryny sklepowej do budowy automatu
  • wygodna i intuicyjna obsługa od strony klienta jak i sprzedawcy. 
  • jak najmniejsza ingerencja (przebudowa) w infrastruktury sklepu
  • delikatność i ostrożność w obsłudze produktów, n.p. bez ich zrzucania 

Dla kogo

Dla wszystkich sklepów, które posiadaj witrynę. Sklepów spożywczych typu piekarnie, cukiernie, sklepy z pamiątkami, księgarnie, wielobranżowe i.t.p. Czyli wszystkie handlujące produktami, które można zapakować i umieścić w witromacie (szczegóły poniżej).
Należy wspomnieć, że witromat może działać równolegle z normalną sprzedażą. Sprzedawca tylko musi sukcesywnie uzupełniać towar w automacie.

Schemat obsługi od strony klienta

Klient podchodzi do witryny sklepowej. Wskazuje na witrynie (interfejs dotykowy na szybie) wyeksponowany za nią produkt, który chce zakupić. Wyprany produkt jest automatycznie zabierany i ostrożnie podawany do wydzielonego miejsca przy witrynie, t.z. śluzy. Po zakończeniu wyboru produktów klient dokonuje płatności (elektroniczna, karta). Po akceptacji płatności produkt (lub produkty) są wydawane przez śluzę klientowi.

Schemat obsługi od strony sprzedawcy

Pakowanie produktów w kartoniki lub woreczki z specjalną zawieszką. Zawieszka posiada opis i QR kod produktu. Sprzedawca musi uzupełniać brakujące produkty i zawieszać je na specjalnych wieszakach – szynach przed witryną. Nie jest ważne na którym wieszaku umieści produkt, ważne jest tylko, aby oznakowana zawieszka była odpowiednia dla produktu. Asortyment jest dowolny i ograniczony tylko ilością produktów powieszonym na pojedynczym wieszaku i ilością wieszaków umieszczonych przed witryną.

Opis konstrukcji

Cała konstrukcja (rys 1) witromatu znajduje się bezpośrednio za szybą witryny sklepowej i zajmuję około 60cm miejsca wgłąb sklepu . Tuż za szybą witryny sklepowej znajduje pusta przestrzeń (około 20cm) w której to porusza się podajnik. Za ta przestrzenią wiszą produkty na specjalnych szynach-wieszakach. W dolnym rogu witryny jest zamontowana „śluza” (na rysunku w kolorze żółtym) do podawania klientowi zakupionych produktów.

Pakowanie produktów i rozmiemieszczenie w witromacie

Produkty są pakowane w woreczki lub kartoniki (na rysunkach są kartoniki bo prościej było je stworzyć) ze specjalnymi tekturowymi zawieszkami. Zawieszki posiadają otwór w kształcie odwróconej litery T. Taki otwór umożliwia zawieszenie produktów na szynie-wieszaku. (rys 2. czerwona zawieszka i szare opakowanie). Szyna jest lekko pochylona w kierunku szyby witryny i wygięta na końcu. Taka konstrukcja pozwala na wygodne zakładanie produktów od tyły witromatu. Produkty samoczynnie „zjeżdżją” do zakrzywionego końca szyny. Z tego miejsca produkt może zostać pobrany przez podajnik. (rys 3. niebieska szyna, czerwona zawieszka produktu, żółty element podajnika). Po pobraniu towaru na jego miejsce grawitacyjnie „zsuwa” się następny produkt.

Na zawieszce jest umieszczony opis produktu i jego odpowiednik w QR kodzie. QR kod jest bardzo pojemny, można w nim również ująć ceny i inne potrzebne dane, co pozwoli na sprzedaż bez zewnętrznej bazy danych produktów. Tak przygotowany produkt można założyć/powiesić na dowolnym wieszaku pod warunkiem, że wielkość i waga pozwala na swobodne zsuwanie się produktu po wieszaku. Wieszaki za witryną można tak rozłożyć, aby pozostawało więcej lub mniej miejsca dla różnej wielkości produktów. Kąt nachylenia wieszaka jest regulowany, co pozwoli na ustalenie prędkości zsuwania. Lżejsze produkty będą potrzebowały większy spad.

Podajnik

Podajnik jest to element, który za pomocą systemu prowadnic przemieszcza się pomiędzy szybą a produktami (rys. 4). Pozwala to na transportowanie wybranych produktów z wieszaków do śluzy, czyli do miejsca, skąd będzie można zabrać produkty. Oprócz funkcji transportowych, podajnik służy również do komunikowania się z klientem. Do tego celu zamontowany jest w kierunku klienta mały monitor (rys. 5). Takie rozwiązanie pozwoli klientowi na wygodną komunikację z automatem. Witryna może być duża i umieszczenie monitora w jednym stałym miejscu z dala od wybieranych produktów może być irytujące. Interferes jest dotykowy na całej powierzchni witryny.

Odbieranie produktu

Wybrane produkty są odkładane do specjalnego miejsca – śluzie (rys. 6). Po skończeniu wybierania produktów nastąpi proces zapłaty. Do tego służyć specjalna aplikacja na telefon komórkowy, która komunikuje się z witromatem. Można również uruchomić płatność kartą. Po akceptacji płatności klient może otworzyć śluzę i zabrać swoje produkty. Automat śluzy musi również uwzględnić sposób samoistnego opróżniania się produktów na stronę sklepu. Taka funkcja będzie potrzebna w wypadku problemów z akceptację płatności lub z zrezygnowania klienta z zakupów. Mechanize ten zapobiegnie zablokowaniu automatu przez nieodebranie produktów.

Uwagi końcowe

Nie sposób omówić tu wszystkich szczegółów projektu, które uwzględniłem. Pod względem technicznym jest on dokładnie przemyślany i wstępnie zaprojektowany w Invetorze. Wyszukałem odpowiednie podzespoły mechaniczne (suwnice, rolki, napędy) jak i elektroniczne. Przetestowany newralgiczny element jakim jest dokładne pozycjonowanie podajnika względem produktu w procesie jego odbioru. Wyszukane odpowiednie oprogramowanie i biblioteki, które zapewnią precyzyjny i elastyczny (z przyspieszeniami) sposób pracy napędów odpowiedzialny za szybką pracę i ruch podajnika. Niektóre rozwiązania mają nawet swoje kolejne wersję (zapasowe/wariant B).

Podajnik posiada kamerę od strony produktów, która m.i. jest wykorzystywana do pozycjonowania podczas pobierania produktów z wieszaka. Kamerę ta można również wykorzystać do operacji nadzwyczajnych. n.p. jakiś produkt spadł i blokuje witromat. Wtedy można przejąć ręczną kontrolę nad podajnikiem i korzystając z bieżącego obrazu kamery usunąć awarie.

Do tego projektu można a nawet trzeba zrobić specjalny serwis webowy n.p. witromat.pl. Potrzebny będzie m.i. do wspomnianej już obsługi płatności. Wtedy można zrezygnować z tworzenia specjalnej aplikacji na tel. komórkowy. Prze ten serwis można m.i. sprawdzać stany produktów w witromacie.

Aspekt reklamowy witryny

Kiedy nie dokonuje się zakupów w WITROMACIE można uruchomić interaktywność witryny sklepowej. Polega ona na ruchy podajnika i wyświetlaniu na jego monitorze n.p. reklam produktów. Można się pokusić o stworzenie mechanizmu rozpoznawania klienta za szybą i specjalną reakcją na ten przypadek, n.p. monitor „idzie” za klientem. Można do tego dołączyć efekty dźwiękowe. Przy takiej witrynie na pewno nikt nie przejdzie obojętny.

Prawa autorskie

Pomysł powstał na przełomie 2018/2019 roku, ale teraz już dojrzał (dopracował) i postanowiłem go opublikować.
Niniejsze publikację należy traktować jako utwór i jest chroniona prawami autorskimi. W takiej postaci może on służyć w ewentualnych rozstrzygnięciach dotyczących własności intelektualnej.